Wim Dijkstra

Wim Dijkstra (1971) studeerde van 1989 tot 1997 orgel en kerkmuziek aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Hans van Nieuwkoop. Deze periode sloot hij af met het diploma Uitvoerend Musicus. Vervolgens studeerde hij koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium bij Barend Schuurman. Zijn diploma behaalde hij in 2001. Hij werd na zijn studie benoemd als organist van de Grote of Sint-Nicolaaskerk in Monnickendam, waar hij de vaste bespeler van het monumentale Gerstenhauer-orgel uit 1778 werd.

De veelzijdige muziek van Bach is een belangrijke motivator in zijn leven als musicus. Als zevenjarige proefde hij de eerste noten van Bach. De bijzondere aantrekkingskracht daarvan verdween nooit meer. Na dertig jaar speelt Wim dagelijks Bach en kent een voorliefde voor de preludes en fuga’s.

“In alle stukken van Bach zit iets dat de mensen aanspreekt. Ik geloof dat die muziek zo goed is dat zij zichzelf verkoopt. Bovendien komt een organist door het omvangrijke repertoire altijd uit bij Bach.”

Samen met de dirigent Maria van Nieukerken nam hij in 2004 het initiatief tot de concertserie Bach in Monnickendam. Vijf keer per jaar tonen Wim, Maria, enkele instrumentalisten en het kamerkoor PA’dam de verschillende kanten van Bach: in orgelmuziek, kamermuziek en cantates. Voor Wim is de serie een mogelijkheid om het orgel als ‘normaal’ instrument zijn plaats te geven, niet te overheersend, niet uitsluitend een verband met een religie oproepend.

Op het Garrels-orgel (1742) van de Nicolaaskerk in Purmerend nam hij in augustus 2008 een dubbel-cd op: Wim Dijkstra speelt Bach, Das wohltemperierte Klavier I. Hij beperkt zich echter niet tot Bach. Ook moderner orgelwerk als dat van Olivier Messiaen behoort tot zijn repertoire. In maart 2010 gaf hij twee concerten met werk van componisten aan wie de dichter Bert Schierbeek de voorkeur gaf, o.a. Leos Janacek, Henk Badings, Gyorgy Ligeti en Karlheinz Stockhausen. Wim Dijkstra heeft een uitgebreide concertpraktijk als solist en begeleider. Ook als koordirigent is hij actief.

Luister naar: Johann Sebastian Bach
Praeludium und Fuge in b BWV 867

Wim Dijkstra over dit werk:

“Door het verschil in toonsoort heeft iedere prelude en fuga een eigen kleur en gebeurt er iets bijzonders. Daar kun je over lezen, maar je kunt de stukken pas veroveren als je de verschillende toonsoorten in je vingers hebt gevoeld en ermee hebt geworsteld. De fuga in b klein bijvoorbeeld: na een rijk, chromatisch en expressief thema komt als contrast een liefelijk, ontspannend divertiment. Misschien wel het mooiste moment van het hele boek.”

Klik hier voor de website van de organist.
Klik hier voor het programma van het concert op 31 juli 2010.

Bronnen: er is gebruik gemaakt van Lonneke Regter – Bach als levenslange inspiratiebron. De organist Wim Dijkstra over Bach