Orgelproject scholen Bommelerwaard

Verslag Orgelproject op Bommelerwaardse scholen – Muziekkring Bommelerwaard en omstreken
Projectnr. 15130290

Ruim 600 kinderen maken kennis met het orgel en bezoeken de Sint-Maartenskerk

Kinderen van tien christelijke basisscholen uit verschillende dorpen in de Bommelerwaard hebben zich de afgelopen maanden op school verdiept in de werking van het orgel. Daarna bezochten ze het Wolfferts-Heijnemanorgel in de Grote- of Sint-Maartenskerk. De Muziekkring Bommeler-waard, de Culturele Commissie Bommelerwaard, de Stichting Sint- Maarten en een cultuurcoach van de gemeente Zaltbommel hebben samen gewerkt aan de realisatie van dit project.

De vraag naar een project over het orgel kwam van de Culturele Commissie Bommelerwaard, een werkgroep van leerkrachten van een tiental scholen. De Muziekkring Bommelerwaard heeft de uitdaging aangenomen om dit project op te zetten voor meer dan 600 kinderen afkomstig uit 25 klassen kennis te laten maken met het orgel.

Het project bestond uit twee onderdelen.

Eerst kwam organist Hugo Bakker op de deelnemende scholen om per klas uit te leggen wat een orgel eigenlijk is. Hij deed dat met behulp van een bouwpakket van een klein, werkend orgel. Onder zijn leiding mochten de kinderen de onderdelen uitzoeken en het instrument zelf in elkaar zetten. Zodra het klaar was, mochten ze er ook op spelen. Er was altijd wel één leerling die orgel of piano speelde! Al doende leren de kinderen de onderdelen waaruit een orgel bestaat kennen en aan het eind Hugo Bakker
van de les snapten ze ook hoe een orgel werkt.

 

Mieke en Karlijn zoeken de toetsen uit
Mieke en Karlijn zoeken de toetsen uit

 

Govert en Tiana leggen de pijpen op volgorde van grootte
Govert en Tiana leggen de pijpen op volgorde van grootte

 

Deborah, Adrian en Jasper: “Het is best lastig…”
Deborah, Adrian en Jasper: “Het is best lastig…”

 

Karlijn, Franca en Deborah leggen de toetsen op hun plaats
Karlijn, Franca en Deborah leggen de toetsen op hun plaats

 

Iris en Franca kijken of alles werkt…
Iris en Franca kijken of alles werkt…

 

En ja hoor: Govert bedient de blaasbalg en Wilma speelt het eerste melodietje!
En ja hoor: Govert bedient de blaasbalg en Wilma speelt het eerste melodietje!

 

Wolfferts-HeynemanorgelVervolgens gingen ze op excursie naar het Wolfferts-Heijnemanorgel in de Sint-Maartenskerk te Zaltbommel. Daar mochten zij het grote orgel van binnen en van buiten bekijken. Door de voorbereiding op school herkenden de kinderen de onderdelen waaruit het majestueuze orgel bestaat gemakkelijk. Het grote orgel in de kerk wordt er alleen maar indrukwekkender door. Je hebt als je beneden in de kerk loopt niet in de gaten dat het orgel ook van binnen de afmeting van een flinke woning met drie verdiepingen heeft!

Tijdens het bezoek heeft Hugo Bakker het orgel natuurlijk ook bespeeld. Sommige klassen waren zo enthousiast dat zij samen met het orgel een lied hebben gezongen.

Het project is een prachtige combinatie van muziek-, techniek- en cultuuronderwijs. De coördinatie van het project wordt verzorgd door een van de cultuurcoaches van de gemeente. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het beleid van de gemeente om verenigingen en scholen samen te laten werken en zo kinderen in de gemeente hun talenten te laten ontdekken.

Een project van deze omvang is niet mogelijk zonder de inzet van talloze vrijwilligers van de Stichting Sint-Maarten, de beheersstichting van de kerk. Deze Stichting heeft een speurtocht gemaakt in en rond de kerk die ook door de kinderen is gedaan.

Dit project is mogelijk gemaakt door de financiële ondersteuning van:
– Van Voorden Stichting
– Stichting Jan Nieuwenhuijzen, Buren
– Culturele commissie Bommelerwaard (als vertegenwoordiger van de deelnemende scholen)
– Rabobank Coöperatiefonds
– Stichting Sint-Maarten (in de vorm van korting op het gebruik van de kerk en het orgel)
– Garantiebijdrage Prins Bernard Cultuurfonds

Ondersteuning in menskracht werd geboden door:
– Vrijwilligers Stichting Sint-Maarten
– Gemeente Zaltbommel
– Muziekkring Bommelerwaard en omstreken

 

Wat de kinderen er van vonden…

Er kwam een meneer in de klas. Die vertelde ons over orgels. En we mochten een orgel in het klein maken. Dat was heel leuk, maar wel lastig! En een paar dagen later gingen we naar de st. maartenskerk.En we deden een speurtocht, dat was heel leuk! En Wilma mocht op het orgel spelen. Dat was heel leuk!
Groetjes Deborah.

Ik vond het heel erg leuk om naar de Sintmaartenskerk te gaan. En ik vond het ook leuk om een klein orgeltje te maken. Want ik wist niet dat er zo veel werk in zat. En ik dacht dat het wel makkelijk was. En ik vond de speurtocht leuk en ook moeilijk. Ik wil er nog wel een keer heen. Het is er heel erg bijzonder en mooi en leuk.
Groetjes, Karlijn

Hoi ik ben Kim.
Ik vond het heel leuk in de sintmaartenkerk. Vooral om een echt orgel te zien en ik wist niet dat een orgel zo groot was. Maar de speurtocht was ook super leuk. En ik heb nog nooit zo’n mooie kerk gezien.
Groetjes Kim

Wij hebben een project gehad over het orgel in de sintmaartenskerk. Eerst kregen wij een meneer in de klas. Toen moesten we een klein houten orgeltje in elkaar zetten. Dat was niet gemakkelijk. Eerst moesten we een soort van kastje maken. Toen moesten we de toetsen er in leggen. Vervolgens ging er een soort van houten doos er in doen. Daarna verbonden wij hem met haakjes. Toen ging het magazijn er in. Daarna ging er een buis aan die leidde naar een soort pomp. En er was nog een buis en die ging naar de houten doos. En als je pompt dan kan je echt spelen! En o ja, er waren ook pijpen op het orgel.
Een week later gingen we naar het echte orgel. Toen we eenmaal in de kerk waren maakte we twee groepjes. Het ene groepje ging naar het orgel, de andere gingen een speurtocht doen aan het eind van de middag moesten we weer naar huis.
Groetjes, Mieke en Iris.